marți, 11 august 2009

Meditatiile sapa in buzunarele parintilor

Ministrul Andronescu a aflat chiar de la elevii care sustineau teza la matematica um decurge pregatirea suplimentara pe bani

Elevii Scolii nr. 150 din Secto­rul 5 al Capitalei, unde minis­trul Ecaterina Andro­nescu a verificat, ieri, cum se desfa­soara teza cu subiect unic la matematica, au recunoscut ca fac meditatii cu profesorii. Mai mult, demnitarul a aflat ca unul dintre profesorii de matematica, incadrat ca suplinitor, figureaza si la o firma de meditatii "cu acte in regula". Dascalul a spus ca nu face ore suplimentare cu elevii din scoala unde preda, ci strict in cadrul firmei. El a motivat aceasta situatie prin faptul ca trebuie sa-si intretina familia si ca sunt locuri putine scoase pentru titularizare la Mate­matica, situatie in care poti incerca ani buni sa ajungi din suplinitor, titular. Ministrul Educatiei a gasit solutia salvatoare: va regandi titularizarea.
Ministrul Edaterina Andronescu a avut curiozitatea sa afle direct de la elevi daca fac meditatii la matematica acasa, iar raspunsul a fost socant: cei mai multi au recunoscut ca, intr-adevar, iau lectii in particular. Unul dintre elevi chiar i-a spus minis­trului ca face meditatii "pentru ca ii place sa fie impins de la spate". Intrebata daca meditatiile in particular nu ar putea fi eliminate prin ore suplimentare de consul­tatie cu profesorul de la clasa, Andronescu a spus ca este "cea mai mare sustinatoare a sistemului de meditatie la clasa, dar ca, probabil, este destul de greu de eliminat pentru ca multi parinti nu au timp sa se ocupe de copiii lor si ca, pentru siguranta, prefera ca acestia sa ia lectii in particular". "Am fost interesata de acest proiect, sustin programul <> in unitatile de invatamant si acesta a fost unul din motivele pentru care am venit aici, la aceasta scoala, care este cotata ca fiind buna", a precizat Andronescu.
Mercurialul meditatiilor
Meditatiile au devenit sursa principala de existenta a profe­sorilor, unii dintre ei ajungand sa castige de trei pana la de zece ori mai mult decat le ofera statul prin salariu. Astfel, sedinta de doua ore poate urca de la 25 de lei pana la 120 de lei (la Bacalaureat), in functie de importanta examenului care il asteapta pe elev. Potrivit mercu­rialului, cele mai slab cotate sunt meditatiile la chimie si la istorie, care nu depasesc pretul de 45 de lei/sedinta, insa sedinta la informatica ajunge la 80 de lei, cea de matematica - intre 40 si 80 de lei, iar la limba si literatura romana, intre 50 si 60 de lei. La limbile straine, pretul sedintei este cotat intre 50 si 70 de lei.
Complicitatea de breasla
Cand vorbesc despre meditatii, parintii si elevii sunt indignati ca trebuie sa scoata din buzunar bani
suplimentari pentru aceste ore, insa nu cracnesc in fata pro­fesorului de la clasa care, indi­rect, prin notele proaste pe care le trece in catalog, le suge­rea­za acestora sa apeleze la sistemul paralel de invatamant. Prin anunturile publicitare, dascalii isi ofera serviciile
, recomandan­du-se ca avand zece ani de expe­rienta in domeniul meditatiilor scolare, ori ca au capacitati pe­da­go­gice exceptionale. Compli­citatea in breasla merge pana acolo incat profesorul accepta ca elevul sau de la clasa sa faca meditatii cu altul, stiind ca, la randul sau, va fi contactat pentru a oferi servicii elevilor de la alte clase. Conform legii, profesorii care nu-si declara veniturile suplimen­tare risca sa fie pedepsiti pentru evaziune fiscala, insa doar 0,5% dintre ei si-au declarat veniturile provenite din orele de meditatii acordate in 2007.
68.000 de suplinitori
Ecaterina Andronescu a declarat ca numarul profe­sorilor suplinitori s-a triplat intre cele doua mandate ale sale de ministru, ajungand la 68.000. "Chiar in scoli bune exista profesori suplinitori foarte multi, iar numarul acestora a crescut in ultimii ani, respectiv intre cele doua mandate de ministru, de trei ori, ajungand acum la 68.000. (...) Poate ca daca am lasa titularizarea la latitudinea directorului unitatii de invatamant, acesta ar fi interesat sa atraga profesori bine pregatiti in scoala lui, profesori titulari si nu suplinitori", a argumentat ministrul de ce i se pare necesara regandirea titularizarii.
Reforma curriculara va aduce alte manuale
Ministrul Andronescu
a mai spus ca manualele vor fi editate dupa terminarea reformei curriculare, considerand ca tiparirea
in continuare a acelorasi manuale ar fi o lipsa
de responsabilitate
fata de banul public.
"Suntem in plina reforma curriculara si ar fi o lipsa de responsabilitate fata de banul public tiparirea in continuare a acelorasi manuale. Nu vrem sa ne grabim, nu stiu daca pana la toamna vom avea manuale noi", a spus Andronescu. Mihai Penescu, presedintele Uniunii Editorilor din Romania (UER), a acuzat, marti, intr-o conferinta de presa, ca editurile nu vor putea face retipariri de manuale scolare pentru anul scolar 2009/2010 pentru ca Ministerul Educatiei a redus la o treime bugetul pentru achizitia acestora. Astfel, potrivit lui Penescu, se vor tipari tot atatea titluri ca si pana in prezent, dar tirajele vor fi reduse la o treime, ceea ce inseamna ca "pretul pe unitate va exploda". Editurile nu vor putea, insa, majora pretul manu­alelor, intrucat acesta a fost "inghetat" la nivelul celui de anul trecut printr-un ordin al ministrului Educatiei, Ecaterina Andronescu, semnat si datat 20 aprilie 2009, care nu a fost adus oficial la cunostinta editorilor, dar despre care sunt informatii "pe surse".
Bugetul pentru carti micsorat de zece ori
Presedintele UER a spus ca, anul trecut, Ministerul Educatiei a achizitionat carti in valoare de 42 de milioane de euro: 25 de milioane
de euro au revenit programului "100 Euro".
Prin acest program fiecare profesor are alocata anual suma de 100 de euro pentru a-si cum­para carti -, suma de 10 milioane de euro a fost alocata bibliotecilor, iar alte sapte milioane de euro, retiparirilor de manuale scolare pentru elevi. Anul acesta, in schimb, nu sunt alocate fonduri pentru achizitia de carti de catre profesori, nici pentru biblioteci, iar bugetul pentru retiparirea manualelor scolare este de 2,4 milioane de euro. Pentru anul scolar 2009/2010, MECI nu a alocat bani nici pentru tiparirea de manuale noi. Presedintele UER a precizat ca editorii au fost in audienta la Ministerul Educatiei si au vorbit cu secretarul de stat Doina Pana care le-a comunicat ca ei reprezinta "niste SRL-uri"si nu are de ce sa le dea ministerul socoteala. Mihai Penescu a mai spus ca UER solicita descen­tralizarea achizitiei de manuale si a programei scolare, in proportie de minim 25%, pentru ca editurile sa aiba libertatea de a face manuale "alternative, diferite, adaptate nevoilor particulare ale unui grup de elevi".
Al treilea pachet de legi pentru Educatie
Ieri a fost lansat un nou pachet de legi privind educatia - al treilea in ordinea aparitiei, dupa proiectele Comisiei prezidentiale si vechiul pachet sustinut de fostul ministru al Educatiei, Cristian Adomnitei.
Autorii celui de al treilea pachet pentru Educatie sunt Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati - EDUGATE, in parteneriat cu Blocul National Sindical, EDU CER si Fundatia Romana pentru Promovarea Calitatii. Este vorba despre opt proiecte de legi ce "ar putea reforma din temelii sistemul de educatie din Romania", intrucat acopera intreaga arie a domeniului: Criteriile de evaluare calitativa a educatiei, Legea asigurarii calitatii, Educatia permanenta, Legea descentralizarii, Legea educatiei copiilor cu nevoi speciale, Legea educatiei din sistemul preuniversitar, Legea invatamantului superior si Statutul personalului didactic.
Proiectele de acte normative au fost prezentate de Florin Colceag, presedintele EDUGATE, Marian Stas, presedintele Fundatia CODECS pentru Leadership, Stefan Vlaston, presedintele Asociatia EDU CER, Nicolae Dragulanescu, profesor universitar dr., secretarul general al Fundatiei Romane pentru Promovarea Calitatii si Radu Cornel, profesor la Universitatea Bucuresti. Autorii proiectelor le-au inaintat Guver­nului, partidelor politice, mem­brilor Parlamentului si organiza­tiilor societatii civile, incercand sa obtina sustinere din partea acestora, pentru a le transforma din idee in reforma concreta.
Expertii societatii civile spun ca au analizat timp de trei ani problemele cu care se confrunta invatamantul, ca au studiat sistemele de educatie din tari care inregistreaza perfor­mante deosebite si ca au gasit varianta de reforma cea mai potrivita pentru Romania.
Pache­tul de opt legi, catalogat de autori ca fiind "modern, interactiv, orientat pe calitatea educatiei, corelat cu cerintele pietei muncii si axat pe principiul recunoasterii si recompensarii corecte a per­formantei", poate fi citit la www.edu-gate.ro.

Niciun comentariu: