marți, 11 august 2009

Bani - da, finantare - nu. IAR 99 nu mai devine Soim pentru ca MApN renunta la contractul de modernizare

Chiar in perioada in care Ministerul Apararii Nationale investeste sute de milioane de euro pentru retehnologizarea celor doua fregate ale fortelor navale, desi acest lucru trebuia facut chiar de furnizorul acestora – BaeSystems - si nu de pe banii contribuabililor, MApN renunta la programul de modernizare a doua avioane scoala IAR 99, desi avea bani
primiti prin rectificare bugetara. Motivul pentru care programul a fost aruncat la cosul de gunoi a fost unul extrem de simplu si comun pentru perioada de criza bugetara: lipsa fondurilor. Miscarea este una surprinzatoare, si asta pentru ca, initial, conducerea ministerului anuntase ca pentru acest an programul de modernizare a avioanelor pentru antrenamentul viitorilor piloti militari este una dintre marile prioritati. MApN a decis sa renunte la contractul pentru modernizarea a doua avioane IAR 99, intregul program care urca la un nivel al investitiilor de peste 8 milioane de euro avand parte de suportul financiar
partial in urma ultimei rectificari bugetare decise de Executiv. Banii primiti de la Guvern, adica 36 de milioane de lei, trebuia sa acopere modernizarea a doua avioane IAR 99, precum si cumpararea unui pachet de suport logistic necesar pentru operarea si mentenanta aeronavelor. Urmau sa fie platiti fabricii de avioane de la Craiova, care trebuia sa participe la programul de modernizare a aparatelor de zbor. „Fondurile previzionate în Ordonanta Guvernului nr. 18/2008, în valoare de 36.000 de mii de lei, nu au fost alocate integral pentru acest program, ca urmare a nedeschiderii în totalitate a creditelor bugetare aprobate MApN si a interzicerii de noi angajamente legale, potrivit Memorandumului aprobat în sedinta Guvernului României din 4 noiembrie 2008”, se arata în raspunsul MApN, la o interpelare adresata de Camera Deputatilor ministrului apararii, Mihai Stanisoara. Modernizarea efectiva trebuia sa aiba loc la Craiova. Totusi, MApN a selectat, în decembrie 2008, firma
israeliana Elbit Systems care, în colaborare cu alte patru companii românesti - Avioane Craiova, Aerostar Bacau, Aerofina Bucuresti si Turbomecanica Bucuresti, trebuia sa modernizeze cele doua avioane IAR 99 si sa le aduca în varianta Soim. Valoarea contractului era de aproximativ 8,1 milioane de euro, adica 28.755.000 de lei fara TVA. Din pretul total al acestui contract, aproximativ 2,4 milioane de euro ar fi trebuit sa ajunga la Avioane Craiova. De asemenea, firma din Craiova mai încheiase în octombrie 2008 un contract multianual cu MApN, în valoare totala de 5.846.323 de lei, fara TVA, pentru furnizarea unui pachet logistic pentru cele doua avioane care urmau sa fie modernizate.

Reactie la lipsa de fonduri

În prezent, MApN se afla în imposibilitatea de a mai continua acest program de modernizare si mentenanta pentru IAR-uri, deoarece nu a gasit în buget banii necesari pentru derularea contractului de modernizare aferenti perioadei 2009-2010, se arata în raspunsul MApN trimis la Parlament. În consecinta, potrivit ministerului, contractul a fost anulat la sfarsitul lunii martie 2009. MApN a transmis reprezentantilor Avioane Craiova ca „solutia optima pentru fabrica o constituie implicarea în proiecte viabile pe termen mediu si lung aferente unor programe majore de înzestrare necesare structurii de forte, inclusiv prin materializarea unor contracte de offset si mentenanta pe întreg ciclul de viata al produselor”. Ministrul apararii, Mihai Stanisoara, declara, în aprilie, la bilantul Armatei pe anul 2008, ca modernizarea avionului-scoala si de antrenament IAR 99 Soim se afla pe lista de prioritati a ministerului pentru 2009 în ceea ce priveste derularea sau initierea de programe majore de achizitii. Retragerea din programul investitional IAR 99 va avea efect negativ pentru situatia economica a fabricii de avioane de la Craiova, lipsa unor contracte ferme aruncand intreprinderea militara intr-o situatie extrem de delicata.

Niciun comentariu: